In Friesland wordt circulair ondernemen gestimuleerd door VCF: de Vereniging Circulair Friesland. Ondernemers zijn lid, delen kennis en zijn ambassadeurs. Onder andere door verhalen te vertellen in Ondernemend Friesland. Ik mag die verhalen optekenen. De eerste twee verschenen in 2022. (De inleiding op de eerste
Friese Kansen is een event op Vlieland waar serieus en vol energie word gebrainstormd over thema’s die er voor Friesland toe doen. Met resultaat; vrijblijvend een weekendje lullen en dan weer back to business op het vasteland is er niet bij. Om de editie van
Wat was ik – en velen met mij – vroeger blij als er een extra dik nummer van de Donald Duck op de mat lag. Van der Veen & Kromhout Registeraccountants & Belastingadviseurs pakte december 2018 uit met een extra dik kerstnummer. Maar liefst zestien
De eerste editie van een jaarlijks verschijnende ‘Krant Van Smaak’ van de warme-maaltijdbezorger in het Noorden. De werknaam luidde Van SMAAKKRANT; ik vond Krant Van Smaak leuker; die werd het. Doelgroep: divers, richtpunt: de thuiszorgmedewerkers. Een acht pagina’s tellende krant met het verhaal van Van
Een jaarverslag voor het Fonds Leren en Ontwikkelen Wooncorporaties (Flow). Nieuwe directeur, nieuw elan. Op de leest van het bestaande jaarverslag (waar geen tekstschrijver aan te pas kwam), maar met een nieuwe tone-of-voice en een betere uitstraling. De vormgeving mocht eenvoudig: in het Word-document wat
Een – letterlijk en figuurlijk – lekker reclameklusje: een brochure over een product schrijven. In dit geval een rokerige, zoute borrelkaas, nieuw in West-Europa. Hoe gaat dat in z’n werk? Via het bureau CMCG word ik naar de klant gestuurd, die ik ontmoet in een
Als je meer dan twaalf jaar ieder kwartaal een klant en een medewerker van een accountantskantoor interviewt, doorgrond je dat bedrijf zo langzamerhand wel. Voor Van der Veen & Kromhout Registeraccountants en Belastingadviseurs heb ik teksten voor brochures, productleaflets, IM’ers, website, app en nieuwsbrieven geschreven.
De reactie van de klant zegt genoeg: “Bedankt! Bedankt! Bedankt! Ik wist niet precies wat ik kon verwachten, maar dit is wat mij betreft helemaal goed. Mooi om te lezen hoe jij de thema’s verwerkt hebt. Het leest makkelijk, het boeit en het straalt kwaliteit uit.” Tekst
Ze waren er zelf al mee bezig geweest, de creatieve mensen van Blom Interieurs. Maar tekstschrijven bleek toch een andere discipline dan interieurs ontwerpen. Dus via hun reclamebureau uitbesteed aan Een Zaak Van Communicatie, en al snel stond er een nieuwe tekst op de nieuw ontworpen
Al ruim tien jaar interview ik per kwartaal een werknemer en een klant van Van der Veen & Kromhout Registeraccountants en Belastingadviseurs voor hun nieuwsbrief Op Koers. En ik vul twee rubrieken. Iemand portretteren in zijn omgeving (uitoefening van zijn vak, aan het roer van zijn bedrijf) is prachtig werk. Reacties als ‘Mijn vrouw die het las, zegt dat de beschrijving helemaal raak is’ zijn hartverwarmend. Schrijven is het vak, luisteren de belangrijkste vaardigheid.
Opdrachtgever: Junction
Het is een leuke, jaarlijks terugkerende klus: de nieuwsbrief van pompenbedrijf Van Heck. De avonturen van Jeroen van Heck inspireren mij tot het vol schrijven van een zakelijke nieuwsbrief – wordt wereldwijd verspreid in drie talen – met een vleugje sfeer van een spannend jongensboek. Dit doe
Productleaflets van Van Heck worden een voor een vernieuwd. De vormgeving gaat in een nieuw jasje van Bootsma Design en de tekst wordt kritisch bekeken door Van Heck en geredigeerd (zonodig herschreven) door Een Zaak Van Communicatie. Doordat ik al jaren de nieuwsbrief schrijf, weet ik
Koren op mijn molen: met een briefing onderweg, iemand particulier of bedrijf interviewen en een pakkend verhaal schrijven, passend bij de opdrachtgever. Voor Rabobank Emmen-Coevorden heb ik een aantal verhalen mogen schrijven. Particulieren geïnterviewd over hun hypotheek, bedrijven over de dienstverlening van de bank en medewerkers over hun
Voor World Vision mocht ik aan de slag met het jaarverslag van 2005. Een lijvig boekwerkje waarvan ik iedere punt en komma onder handen heb genomen. Teksten geschreven naar aanleiding van interviews en verstrekte informatie. Plus redigeren van aangeleverde teksten. En minutieus drukproeven checken of alle cijfertjes
Biense Dijkstra, piepjong als directeur van Draisma Makkum. Lang voordat zijn bedrijf groot werd, dacht hij al groot: er moest een nieuwsbrief komen. De allereerste; dit is er eentje om in te lijsten. Destijds gemaakt in dienst van Hemmen & Solarz.